Реабілітаційні послуги

Система реабілітаційної допомоги дітям та молоді з інвалідністю нашого Центру базується на основних принципах діяльності: своєчасності, безперервності, послідовності та доступності в наданні комплексної реабілітаційної допомоги.

Програма реабілітації направлена на соціалізацію особистості і подальшу адаптацію дітей та молоді з інвалідністю у суспільство, на розвиток самообслуговування, навчання навичкам особистої гігієни, безпечного пересування і збереження рівноваги під час руху та у стані спокою. Вихованці навчаються орієнтації у просторі і часі за допомогою технічних засобів та без них, набувають навичок соціально-побутової адаптації, та соціально-середовищної реабілітації, а саме розвивають ті навички, які забезпечать можливість подальшого самостійного життя і спілкування один з одним і з дорослими.

У своїй роботі фахівці Центру використовують ігротерапію (сюжетно-рольові та дидактичні ігри), арттерапію (малювання олівцями, фарбами, фломастерами, малювання пальцями рук, долонями, ступнями ніг), музикотерапію, казкотерапію, тістотерапію, роботу з природним матеріалом (кукурудза, квасоля, крупи, каштани, горіхи… ), елементи методики Монтессорі, Нікітіних, комп’ютерні технології.

Психолого-педагогічним складом нашого колективу проводитися необхідна корекційна робота, спрямована на загальний розвиток дітей та молоді з інвалідністю, відновлення пізнавальних та емоційно-вольових процесів, розвиток мовленнєвого, предметно-дійового та ігрового спілкування з оточуючими; забезпечення максимально повної психологічної адаптації особистості в суспільство. На заняттях проводиться стимуляція та корекція сенсорних функцій. Особлива увага приділяється розвитку загальної і дрібної моторики, розвитку уваги, уяви, пам’яті, розвитку математичних уявлень, творчих здібностей.

Логопедична робота проводиться з урахуванням віку дитини, тяжкості ураження артикуляційного апарату, ступеню затримки домовленевого і мовленевого розвитку, вікових і інтелектуальних особливостей дитини, загального соматичного і неврологічного стану. Робота логопеда направлена не тільки на корекцію вимови, але і на розвиток всієї психічної діяльності дитини. У своїй роботі логопед використовує наступні методи: логопедичний масаж, зондовий масаж за методом Новікової, артикуляційну гімнастику, пальчикову гімнастику. Проводиться також робота над формуванням і виправленням фонематичних уявлень, розвитком зв’язного мовлення.
На заняттях з інформатики використовуються розвивальні та навчальні комп’ютерні ігри, що сприяють відновленню психічних функцій, розвивають маніпулятивну активність і дрібну моторику, стимулюють функцію мовлення. Метою курсу є пропедевтика теоретичних знань дітей з основ інформатики, формування початкових практичних навичок застосування комп’ютера в повсякденній і навчальній діяльності, здійснення комп’ютерної підтримки під час вивчення інших предметів початкової школи і дошкільної освіти. Мотиваційним аспектом роботи є зняття психологічного бар’єра у дітей перед комп’ютером, призвичаювання до нього, утворення позитивних емоцій під час спілку­вання з комп’ютером.

У Центрі функціонує спеціально обладнана сенсорна кімната, де проводиться корекція сенсорно-перцептивної діяльності, стимулюється акустичне і зорове сприйняття, що обумовлює можливість подальшого когнітивного і мовленнєвого розвитку, поліпшуються практичні навички і проводиться корекція емоційної сфери та поведінки.
Вправи, які діти виконують у сухому басейні сприяють розвитку моторики, рівноваги, координації рухів, активують серцево-судинну і дихальну систему, діяльність шлунково-кишкового тракту, зменшують спастику і гіперкінези, стимулюють функцію паретичних м’язів, збільшують рухомість хребта і суглобів рук та ніг. Крім того заняття у басейні впливають на позитивний психоемоційний настрій.

За допомогою Мотомеда зменшуються негативні наслідки, що виникають через змушену малорухомість як, наприклад, скованість суглобів, порушення кровообігу, м’язова скутість, крихкість кісток, проблеми травлення, порушення обміну речовин.

Фітболи мають комплекс корисних впливів на організм людини. Вправи на м’ячі активізують регенеративні процеси, сприяють кращому кровообігу й лімфовідтоку, збільшують скорочувальну здатність м’язів. При цьому поліпшується функція серцево-судинної системи, зовнішнього дихання, підвищуються обмін речовин, інтенсивність процесів травлення, захисні сили й опірність організму.

Використання вправ на фітболі мають значення в профілактиці, лікуванні й корекції різних захворювань і деформацій, дозволяють урізноманітнити заняття, вносять емоційну розрядку, сприяють корекції рухової сфери в дітей з порушенням опорно-рухового апарату.

Пневмопресингова терапія впливає на організм людини на рівні капілярів. Пневмопресинг прискорює кровообіг у сотнях кілометрів кровоносних судин людського організму. В цей час відбуваються складні фізіологічні процеси: поліпшується обмін речовин, розвивається капілярна циркуляція крові, підсилюється регенерація клітин, поліпшується кровопостачання всіх органів і систем, активізуються їх функції. Також відбувається виведення з організму солей і токсичних речовин, поліпшуються властивості крові.

Гідромасаж являє собою водолікувальну процедуру, під час якої занурене у ванну тіло хворого масажується струменями води. Гідромасаж украй корисний, оскільки поліпшує кровообіг і циркуляцію лімфи, обмін речовин приходить у норму, а також активізуються й нормалізуються трофічні процеси в тканинах, зменшуються запалення. Гідромасаж має загальнооздоровчу і зміцнювальну дію на організм. Це пов’язане з тим, що в м’язах і тканинах поліпшується тонус, активізуються й прискорюються обмінні процеси, а також поліпшується циркуляція крові. Крім того гідромасаж знімає напругу, допомагає боротися зі стресом і зміцнює імунітет, завдяки чому в організмі підвищується опірність до інфекцій і шкідливого впливу навколишнього середовища.

У Центрі використовується лікувальний масаж для розвитку рухів у дітей з порушенням опорно-рухового апарату. Під впливом масажу з шкіри в нервових шляхах йдуть потоки імпульсів у центральну нервову систему, особливо в рухові зони кори головного мозку, що стимулює їх функціювання і дозрівання. Масаж має різнобічний вплив на організм дитини. Він нормалізує роботу нервової системи, прискорює рух лімфи, сприяючи таким шляхом більш швидкому звільненню тканин від продуктів обміну, тобто відпочинку м’язів, покращує кровопостачання м’язів, уповільнює їх атрофію. Прийоми масажу залежать від форм порушеннь опорно-рухового апарату і стану окремих груп м’язів. В нашому Центрі проводиться масаж: загальний, класичний і спеціальний (сегментарно-рефлекторний, точковий).

Основним завданням лікувальних вправ для дітей з порушенням опорно-рухового апарату є розвиток і нормалізація рухів. Провідну роль у розвитку рухів у дітей відіграє лікувальна гімнастика. З урахуванням специфіки рухових порушень опорно-рухового апарату лікувальна гімнастика має наступні основні завдання: розвиток випрямлення і рівноваги, тобто так званого постурального механізму, що забезпечує правильний контроль голови в просторі по відношенню до тулуба, розвиток функцій руки і предметно-маніпулятивної діяльності, розвиток зорово-моторної координації. Під впливом лікувальних вправ в м’язах дитини виникають адекватні рухові відчуття, нормалізуються пози і положення кінцівок, знижується м’язовий тонус, зменшуються або долаються неконтрольовані рухи. Дитина починає правильно відчувати пози та рухи, що є потужним стимулом до розвитку та вдосконалення його рухових функцій і навичок.

Під час занять застосовується кондуктивна педагогіка за методом Андреша Петьо. До комплексу входять вправи з різними предметами та спортивними знаряддями, вправи з м’ячем, гімнастичною палкою, на гімнастичній лавочці, а також хода з ускладненими завданнями. При проведенні рухових вправ використовується спеціально розроблене для цієї методики меблеве обладнання – драбинки, столи, виготовлені з дерев’яних заокруглених лакованих планок. Під час занять застосовують ритм та пісні у техніці.

Одним із методів, що використовується у роботі нашого Центру є лікувальна гімнастика за системою Смолянінова або нейрокінезіотерапія. Це набір спеціальних вправ, позицій, поз, що адресно впливають на головні і спинальні нервові структури.

У сполученні з лікувальними вправами застосовується і фізіотерапевтичний метод. Це мікрохвильова діатермія, що прискорює швидкість кровообігу, знеболює і знімає підвищений тонус м’язів.